شورای اسلامی روستای مند(دوره چهارم)

وبلاگ رسمی شورای اسلامی روستای مند - گناباد

شورای اسلامی روستای مند(دوره چهارم)

وبلاگ رسمی شورای اسلامی روستای مند - گناباد

شورای اسلامی روستای مند(دوره چهارم)
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۶:۳۷ ب.ظ

خبر 4

سفالگر گنابادی نشان ملی مرغوبیت گرفت

گناباد- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: یکی از هنرمندان سفالگر این شهرستان نشان ملی مرغوبیت گرفت.

امان الله نوروزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از بررسی آثار صنایع دستی استانهای مختلف که توسط داوران ملی و بر اساس معیارهای مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت بازاریابی، احترام به ارزش های محیط زیست در بکارگیری مواد و تکنیک های تولید و مسئولیت اجتماعی انجام شد، حسن ترابی از هنرمندان پیشکسوت این رشته هنری در گناباد موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شد.
وی اظهار کرد: شهرستان گناباد با سابقه بسیار کهن از ظرفیتهای بسیار در صنعت سفالگری برخوردار است و قطب این صنعت در منطقه محسوب می شود.
هنر سفالگری در گناباد پیشینه ای 5 هزار ساله دارد و چهره شاخص و هویت ویژه خود را از اواخر قرن یازدهم هجری در روستای 'مند' این شهرستان به دست آورده است. 
از مهمترین نقوش این سفال می توان به عناصر تزئینی برگرفته از طبیعت نظیر نقش ماهی اشاره کرد که از نقوش کهن و اسطوره ای به شمار می رود و در نگاه اسطوره شناسی مظهر موجودات آبی، ژرف نگری و تیزبینی و نماد گیاهان است. 
دیگر نقوش به کار گرفته شده در سفال مند، خورشید، پرنده، پروانه، گل و برگ و خانه بندی است که زینت بخش سفال و سرامیک منطقه گناباد اعم از بدل چینی و معمولی می باشد. 
شهرستان گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 142 اثر به ثبت ملی رسیده است.
چهار موزه باستان شناسی، مردم شناسی، آب و موزه روستایی زعفران هم در این شهرستان دایر است.
شورای اسلامی این موفقیت را به استاد گرانقدر آقای حاج حسن ترابی تبریک میگوید.

۹۴/۱۱/۰۵
مرتضی نوریان

نظرات (۱)

با سلام و عرض خداقوت به شما هم محلی گرامی.
 چرا در جهت ترویج این هنر ارزشمند و این هنرمندان فرهیخته در مواقعی که مندیهای مقیم شهر های مختلف کشور مانند تعطیلات سال جدید نمایشگاه هایی با این عناوین و با حضور این هنرمندان در مند برگزار نمی شود؟ این کار هم باعث آشنایی قشر جوان با این حرفه می شود و هم گرایش به این شاخه هنر تجسمی در آن ها جان خواهد گرفت. این مسئله به معنی دمیدن شدن روح مسیحایی در فرهنگ کهن روستای مند خواهد بود و این هنر به سمت ورطه ی نابودی نخواهد رفت. با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی