شورای اسلامی روستای مند(دوره چهارم)

وبلاگ رسمی شورای اسلامی روستای مند - گناباد

شورای اسلامی روستای مند(دوره چهارم)

وبلاگ رسمی شورای اسلامی روستای مند - گناباد

شورای اسلامی روستای مند(دوره چهارم)
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
سه شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۶ ق.ظ

شورا

به بهانه روز شورا

ناآگاهی نسبت به جایگاه قانونی از چالشهای فراروی فعالیت شوراهای اسلامی است

ناآگاهی نسبت به جایگاه قانونی، ضعف نگاه فرهنگی، فقدان کار گروهی و سیاستزدگی از جمله چالشهای فراروی فعالیت شوراهای اسلامی هستند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان  در جمع برخی از مدیران افزود: بر اساس زمینه ها و بسترهای موجود در قانون اساسی و اسناد بالادستی ‘شورای اسلامی’ به عنوان نهادی اجتماعی دارای جایگاه بسیار پر اهمیتی است.

وی شورا را از ارکان مهم مدیریت شهر و روستا و مشارکت مردم در امور خود توصیف و بیان کرد: شوراها باید در تمامی مراجع تصمیم ساز و تصمیم گیر حضوری فعال داشته باشد چنانکه در قانون نیز تنها نهادی که می تواند طرح و لایحه به مجلس ارائه کند و ظرفیتهای قانونی بالایی دارد شورا است.

سیدمجتبی علوی مقدم گفت: امروز شوراها با اعضای تحصیل کرده و متخصص خود ظرفیت خوبی برای توسعه و همراهی با بخشهای مختلف دارند.

وی ادامه داد: هم اکنون در خراسان رضوی ۲۸ شورای شهرستان، ۶۹ شورای بخش، ۷۳ شورای شهر و دو هزار و ۴۹۶ شورای روستا فعال است که از این میان چهار درصد اعضا دارای مدارک تحصیلی دکترا، ۱۶ درصد کارشناسی ارشد، هفت درصد کارشناسی، ۲۰ درصد دیپلم و فوق دیپلم و مابقی اعضا تحصیلات پایین تر دارند.

علوی مقدم این امر را ظرفیتی قابل توجه توصیف و بیان کرد: در این میان جمعیت جوان و باانگیزه نیز در کنار نیروهای باتجربه و توانمند از دیگر ظرفیتهای بخش شورایی در استان خراسان رضوی است.

وی افزود: ۱۳ درصد اعضا شوراها در خراسان رضوی بالای ۵۵ سال، ۳۶ درصد کمتر از چهل سال و ۵۱ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال سن دارند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان با بیان اینکه ۴۰ درصد اعضای شورا دارای سابقه عضویت شورایی در دوره های قبل هستند گفت: ۶۰ درصد دیگر اعضا جدید می باشند.

وی افزود: از کل این اعضا ۹۶ درصد را مردان تشکیل می دهد و فقط چهار درصد آنان از قشر بانوان هستند.

علوی مقدم ادامه داد: همچنین ۳۹ درصد اعضای شوراها فرهنگی، ۱۴ درصد بازنشسته، ۱۳ درصد کارمند و بقیه دارای سایر مشاغل هستند.

وی با اشاره به تجربیات ایجاد شده در تشکیل و فعالیت موفق سه دوره شوراها در

کشور نیز گفت: به منظور اثربخشی بیشتر فعالیتها، استفاده از خرد جمعی یک ضرورت اجتناب پذیر است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان افزود: به منظور رفع و کاهش ضعفها و چالشها، در حوزه آموزش همه اعضای شوراها که از جمله ضرورتها است اقداماتی شروع شده ضمن آنکه باید از ظرفیت بخش زنان نیز که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند بهره بیشتری در شوراهای اسلامی گرفته شود.

منبع:سایت گناباد تایمز

۹۴/۰۲/۰۸
مرتضی نوریان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی